Breaking news

Wednesday 22 July 2020

Kesepian cenderung beri kesan negatif apabila tidak diendahkan

Kesunyian atau kesepian tidak baik untuk kesihatan fizikal dan mental kita.

Dalam tempoh 6 bulan, mereka yang kesepian atau kesunyian cenderung mengalami kadar kemurungan, kegelisahan sosial dan paranoia yang lebih tinggi.

Terkesan dengan kegelisahan sosial juga boleh menyebabkan anda lebih banyak merasa kesepian di kemudian hari.

Penyelesaiannya tidak semudah bergabung dengan kumpulan atau berusaha lebih keras untuk mencari teman, terutama jika seseorang itu juga sudah merasa ingin berkumpul dengan orang lain.

Walaupun mereka yang kesepian terdorong untuk berhubung dengan orang lain, mereka juga cenderung mengalami interaksi sosial sebagai tekanan.

Kajian pengimejan otak menunjukkan mereka yang kesepian kurang mendapat manafaat dengan interaksi sosial dan lebih cenderung memberi penderitaan kepada orang lain berbanding mereka yang kurang kesepian.

Cubaan atau usaha untuk berkawan boleh menjadi pengalaman yang memberi tekanan.

Apabila mereka yang kesepian cuba untuk bersosial, mereka cenderung melakukan tindakan mengalahkan diri sendiri, seperti kurang bekerjasama, menunjukkan emosi dan bahasa tubuh yang lebih negatif.

Ini dilakukan dalam usaha (sering tidak sedar) untuk melepaskan diri dan melindungi diri mereka dari penolakan.

Mereka yang kesepian juga cenderung mencari alasan mengapa manusia tidak boleh dipercayai atau tidak menepati harapan sosial tertentu, dan mempercayai orang lain menilai mereka lebih negatif daripada yang sebenarnya mereka lakukan.

Salah satu cara untuk mengatasi kekuatan yang tidak dapat dilihat ini dengan menolong mereka yang terkesan berfikir dengan cara yang lebih bermanfaat mengenai persahabatan, dan untuk memahami bagaimana mereka dapat mempengaruhi orang lain melalui emosi dan tingkah laku mereka.

Ibu bapa, pendidik dan kaunselor dapat berperanan dalam mendidik mengenai dinamika persahabatan yang berkembang.

Ini mungkin melibatkan menolong mereka yang terkesan menilai tingkah laku dan corak pemikiran mereka sendiri, memahami bagaimana mereka memainkan peranan aktif dalam membina hubungan, dan untuk menyokong mereka untuk berinteraksi secara berbeza.

Strategi yang lebih khusus boleh merangkumi:

  • Mencabar pemikiran yang tidak membantu atau pandangan negatif tentang orang lain.
  • Membantu mereka yang terkesan mengenal pasti kekuatan mereka dan belajar bagaimana kepentingan dalam menjalin hubungan yang kuat dan bermakna.

Sekiranya mereka mengenal pasti akan “kelucuan” sebagai kekuatan, misalnya, ini mungkin melibatkan perbincangan bagaimana mereka dapat menggunakan kelucuan mereka untuk menjalin hubungan dengan orang lain.

Program pendidikan dapat melakukan lebih banyak perkara untuk menangani kesihatan sosial dan perbincangan ini dapat disatukan ke dalam kelas pendidikan kesihatan.

Selain itu, kerana ramai yang sudah menjadi pengguna teknologi yang kerap dan kompeten, alat digital yang direkabentuk dengan teliti dapat dikembangkan untuk mensasarkan kesunyian.

Peralatan gajet ini dapat membantu mereka mempelajari kemahiran untuk membangun dan mengekalkan hubungan yang bermakna.

Kerana mereka yang kesepian cenderung menghindari orang lain, alat digital juga dapat digunakan sebagai salah satu cara untuk membantu mereka membina keyakinan sosial dan mempraktikkan kemahiran baru dalam ruang yang selamat.

Bagaimanapun, asas penyelesaian apa sekali pun untuk menormalkan perasaan kesepian, jadi merasa kesepian tidak dilihat sebagai kelemahan tetapi sebagai keperluan manusia semula jadi untuk berhubung.

Kesepian cenderung memberi dampak negatif pada kesihatan apabila tidak diendahkan, atau tidak ditangani dengan betul dan membiarkan kesusahan berlanjutan.

Mengenal dan menormalkan perasaan kesunyian dapat menolong mereka yang kesepian mempertimbangkan jalan tindakan yang berbeza.

Kita belum mengetahui kesan kesepian seumur hidup pada manusia sejagat masa kini, jadi penting untuk kita bertindak sekarang, dengan meningkatkan kesedaran dan memberi mereka peralatan untuk membangun dan mengekalkan hubungan sosial yang bermakna.

 

Azizi Ahmad adalah seorang pendidik.

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili FMT.



from Free Malaysia Today https://ift.tt/2CYtxXT
via IFTTT

No comments:

Post a Comment